Sociální sítě
13. 3. 2014
Suverénně největší sítí je Facebook s miliardou uživatelů celosvětově a téměř 4 milióny uživatelů v ČR. Pro potřeby nás, recruiterů, je samozřejmě nejzajímavější sociální sítí LinkedIn s téměř čtvrtmiliónem uživatelů u nás a 200 milióny uživatelů celosvětově. Aplikace, kterou využívá tolik lidí, je samozřejmě velmi mocným nástrojem, pokud jste zaměstnavatelem a hledáte uchazeče na svá volná místa a přirozeně i pokud jste právě v životní fázi, kdy jako kandidát aspirujete na nové zaměstnání. V neposlední řadě je to samozřejmě i pro nás, recruitery a headhuntery způsob, jak rychle najít kandidáty pro naše zadavatele. Ale je to opravdu tak jednoduché? Dá se spolehnout pouze na LinkedIn jako na způsob vyhledávání? Já říkám ano, ale… i LinkedIn, jako všechny ostatní sociální sítě má svá rizik a rozhodně není všespásný. Jaké jsou tedy jeho mínusy?
1.Ne všichni jsou na LinkedInu.
Ano, je tomu opravdu tak. Stále je mezi námi dost jedinců, kteří sociálním sítím nedůvěřují a nechtějí svá data prezentovat veřejně. Nedávno jsem četla hezké přirovnání – představte si, že to, co o sobě chcete postovat na Internet, vylepíte do čekárny na nádraží. Už si to představujete? Vidíte, kdo všechno se k takové informaci dostane? Pokud jste s tím ok, tak směle do toho, klikněte a vystavte.
2.Regiony v omezené míře.
Navazuje na bod 1. Hledáte-li kandidáta z regionu a použijete-li pouze LinkedIn, velmi si zúžíte záběr kandidátů, na které cílíte. Nepražáci prominou, ale prostě je to tak.
3.Pravdivost údajů.
Každý, ale opravdu každý z nás chce, aby ho okolí vnímalo co nejlépe. A tak si i svůj profil na veřejné sociální síti vyrobí hezčí, pěknější, radostnější než je skutečnost. Když potom obdržíte CV s podrobnými údaji, můžete se někdy dost divit. Je to pár týdnů, co v mailech kolovaly tři profily se stejnou fotografií pohledné slečny pokaždé se zcela jiným životopisem. Nemáte prostě šanci ověřit, zda jsou údaje skutečné.
4.Aktuálnost údajů.
Na vlastní oči jsem viděla seznam kandidátů na pozici ředitele HR pro velkou společnost. Ředitele vybírala firma z Anglie, která nezná lokální prostředí… a tak z jejích předvybraných kandidátů téměř třetinu tvořily neaktuální kontakty, protože dotyční mezitím změnili práci nebo (dotyčné) odešly na mateřskou…
Čili můj závěr je tento: Ano, LinkedIn je velmi zajímavý nástroj, ale pozor na to, jak jej využíváte. Chcete-li vybrat kvalitního kandidáta a mít jistotu, že Vám ten nejlepší neproklouzne mezi prsty, kombinujte jej i s jinými metodami.